Tuesday, February 3, 2009

Gawat..Economic Downturn?

Salam sahabat ahli kesatuan,

Adakah anda dan kita memahami..apa sebenarnya kegawatan ekonomi yg orang atau kerajaan perkatakan seluruh dunia sekarang ini? Di sini saya akan perjelaskan secara detail....

Apakah makna kegawatan ekonomi ?
Recession atau gawat ini wujud bilamana banyak syarikat bank dan gergasi Amerika mengalami kemerosotan kewangan..akan gulung tikar dan membuang pekerja masing2.

Kenapa syarikat bank atau gergasi ini bermasalah?
Ia bermula dengan NPL (non performance loan atau non profitable loan) yang di beri oleh bank-bank dan di pohon oleh syarikat2 utk memajukan perniagaan mereka tidak di bayar. Bila tidak bayar..macamana bank nak dapat balik loan tadi bersama interestnya..(rugi..la) dan juga syarikat yg meminjam ini walaupun tak bayar loan dan di istiharkan bankrup..undang2 Amerika tidak memerlukan mereka membayar balik. (ye lah..dah bankrup camno nak bayar) dengan kata lain duit yg di loankan itu "ghaib lah"

Tapi ape kena-mengena dengan kita?
Seperti yg kita ketahui banyak syarikat gergasi dari Amerika menjajahi eropah dan asia..oleh itu semua bank dan syarikat besar ini seperti Nike, Acer atau syarikat pelaburan mengalami masalah, oleh itu secara tak langsung segala pelaburan oversea mereka turut juga terbabas, masalah akan juga menjejaskan Malaysia kerana walaupun Mahathir memperkenalkan "dasar pandang ke timur" dulu tetapi masih banyak syarikat besar ber "Raja" kan syarikat Amerika...

OOO k tapi ape kena mengena dengan kita....TV3?
Semua syarikat yg mempunyai kaitan dengan Amerika akan terjejas terutama sektor pergilangan dan produk..umpamanya jika syarikat buat peti sejuk dengan banyak tetapi tiada pembeli macamana nak untung..kenapa org tak beli?..sebab dah kena buang kerja..mana ada duit.

Bagi TV3 kita tidak terjejas banyak kerana kita sektor perkhidmatan..yg memberi servis iklan kepada pelanggangnya...so jika kilang peti sejuk tak laku..dia kena keluarkan iklan suruh org beli...cuma mungkin budget dah kecik sebab sale tak banyak so kecillah iklannya...dan ini effect pada income iklan TV3...faham ?

Tima kasih..abis tu camno pas ni?
Memandangkan pemasalahan berlaku di Amerika..dan juga komplot G.W Bush saja nak peningkan Barak Hussien Obama oleh itu penawarnya mesti datang dari Amerika juga..insyallah dengan dana yg di istiharkan oleh beliau semalam beribu-ribu BILLION akan di guna utk "bail out" syarikat yg bermasalah ini. Pakar ekonomi mengatakan 6 bulan pertama 2009 Malaysia akan menerima kesan kemurungan ekonomi ini dan selepas itu ia akan pulih.

No comments: